3 Aralık 2009 Perşembe

0-3 Yaş Montessori Çevresi

montessorı 0-3 yaş çerçevesi
0-3 Yaş Montessori Çevresi
Bu yaş grubu için Montessori Metodunda çevrenin özel olarak hazırlanması gerekmektedir.
Çünkü çocuk 0-6 yaş arasında emici zihne sahiptir ve çevresinden öğrenir.
Bu hazırlıkta çevrenin güvenlik, ışık, ses gibi tüm unsurları dikkate alınır.
Metoda göre çevrenin özellikleri aşağıdaki şekilde tarif edilir:
Öncelikle bu dönem için Montessori çevresinde hareket, bireysel çalışma ve grup çalışması için yerler vardır.
Yemek yeme ve uyuma alanları diğer alanlardan ayrıdır.
Her şey çocuk boyutlarına uygundur ve çocuk için
güvenli ve estetik olarak hoş olacak şekilde tasarlanmıştır.
Bu yaştaki çocuk için çevrenin güvenliği oldukça önemlidir.
Çocuk portatif çocuk parkında, karyolada,
salıncak ya da yürüteçte tutulmak yerine,
özgürce hareket edebileceği ve keşfedeceği bir çevrede olduğunda,
zihinsel, duygusal ve fiziksel olarak daha çok gelişecektir.
Bu yaş dönemimde çevrenin keşfi önemlidir
ve bunun için çocuk özgür bırakılacağından çevrenin oldukça güvenli olması gerekir.
Çocuk doğmadan önce çevre hazırlanmalı,
çocuğun odasının çevresinde, emekleyeceği yerlerde neye ulaşabileceği,
neyin onun dikkatini çekebileceği görülmeli
ve bunlar üzerinden çevre güvenli hale getirilmelidir.
Çocuk yaşamının ilk günlerinden itibaren aktif olarak izleyeceği
ve dinleyeceği için görüntü ve ses dengesi sağlanmalıdır.
İlk günlerde dahi çocuk aile yaşantısına katılmalıdır.
Evin her bölümü çocuğu da içine alacak şekilde düzenlenmelidir.
Bir defada çocuğun önüne bir çok eşya yayılmamalı,
oyuncaklar ve araç gereçler birkaç sepete koyulmalıdır.
Oyuncakları, kitapları vb. sırayla vermek daha iyi bir fikirdir.
Ancak çocuğun kimi şeyleri sürekli çevresinde tutmak isteyeceği de unutulmamalıdır.
Mobilyalar boyut olarak çocuğa uygun olmalıdır.
Çocuğun her odada çalışmak,
oynamak ve eşyalarını saklamak için tahta mobilyalara sahip olması çok iyi olacaktır.
Yine çocuğun çizim yapması, oynaması, yemek yemesi için,
ayakları yere değecek şekilde oturmasını sağlayacak tahta masa ve sandalyeler çok önemlidir.
Bu sadece gelişimi için daha iyi bir duruş pozisyonu sağlamaz,
bundan başka bu pozisyon onun daha iyi odaklanmasını sağlar.
Çocuğun kapı önünde ayakkabılarını çıkarması, banyoda pantolonunu çıkarması,
banyo ve mutfakta lavaboya ulaşması için küçük tahta tabureler olması çocuğun bağımsızlığı için önemlidir.
Çevrede nitelik yanında nicelikte düşünülmelidir.
Dağınık raflar, duvarlardaki çok sayıda poster ve resimler görsel birer engeldir ve strese neden olacaktır.
Buraya kadar anlatılanlar iç çevrenin nasıl düzenlenmesi gerektiğiyle ilgilidir.
Bunların dışında çocuk yaşamının ilk günlerinden itibaren açık havaya çıkarılmalıdır.
Başlangıçta çok kısa olabilecek bu süre,
zamanla bir yürüyüşe dönüşebilir.
Bu yürüyüşlerde yetişkinler çocuğun hızına ayak uydurmalı,
çocuk keşfederken, koklarken, görürken,
işitirken ve dış dünyaya dokunurken onu takip etmelidir
.0-3 yaş Montessori öğrenim çevresinin özellikleri şu şekilde özetlenebilir:
Çeşitli Montessori materyallerinin, etkinliklerin ve deneyimlerin seti.
Kesintisiz öğrenme zamanlarına izin veren program.
Sosyal etkileşimi destekleyen sınıf ortamı
Bireysel, küçük grup ve bütün sınıf etkinlikleri için yer.
Hafif, orantılı, hareket ettirilebilir, çocuk boyutlarında eşyalar.
Tanınabilir temel kurallar
Estetik olarak hoş çevreFiziksel etkinlikler için dış alan.
Montessori çevresini korumak ve sürdürmek için öğretmenlere düşen görevler ise şunlardır:Yaratılan düzeni sürdürmek.
Her şeyin doğru yerinde olduğundan ve aletlerin her parçasının tam olduğundan daima emin olmak.Güzellik ve sadeliği sürdürmek.
Çocukları aşırı uyarmamak, çocukların işleriyle duvarları çok fazla donatmamak.
Topluluğun tüm üyelerine büyük saygı duyulduğundan emin olmak.
Çocuğun konsantrasyonunu korumak ve kesintilere izin vermemek.
Çocukları çevreyle etkileşime sokarak ve olayların nasıl yapıldığını göstererek harekete geçirmek.
Ondan sonra kendileri için keşfetmelerine izin vermek
.Tüm zamanlarda çocuğa yardım etmeye ve ihtiyaçlarını karşılamaya hazır olmak.
Çocukları dikkatlice gözlemlemek,
onların öğrenimlerini teşvik etmek ve devam ettirmek için yeni etkinlikler getirmek
.Hiçbir biçimde şiddete izin vermemek
. Kabul edilemez davranışları cezalandırmamak ve iyi işleri ödüllendirmemek.
Sınıftaki nesnelerin, mobilyaların,
öğrenim materyallerinin daima tasarlandıkları amaç için kullanılmasını sağlamak
(Örneğin asla masalara oturulmaz ya da Montessori aletleri oyuncak olarak kullanılmaz).Çocuklar arasında yarışmayı teşvik etmemek.

Hiç yorum yok: