3 Aralık 2009 Perşembe

montessori

MONTESSORI EGITIMI
EGITIM *MONTESSORI*
Bir öğretmen olarak evdede eğitimin bir parcasıyım dolayısıyla . Asya'nın benim doğrularımı , öğrettiklerimi beğenmeyeceği dönemler gelene kadar. Umarım böyle bir dönem gecirmeyiz.Kız kardesim annem ve benim doğrulamı takdir eder beğenirdi. Buna dış görünüşümüzde dahil. Ama şu sıralar ne beni, ne bildiklerimi,ne konustuklarımı begenir oldu. Nerden nereye qeldim.Bu aralar Selin'in ergenlik cadırının altına sığınarak farkında yada değil olarak yaptıkları davranışlarda cok meşgul olduğumuzdan olsa gerek.. Oysa ben Montessori hakkında bir yazı yazacaktım. Montessori adını üniversite yıllarındaüst katımızdaki ana okulu öğretmenliği bölümü bölümü öğrencileri sayesinde duydum:) Montessori ile 2. karşılasmamız ise sevgili Ertu'nun annesi
Tuba http://ertunungunlugu.blogcu.com/ve onuın verdiği adreslerle oldu. Esra http://archisugar.blogspot.com/ kurduğuhttp://montessoriegitimi.blogspot.com/ egitimi mail grubu ile daha detaylı bilgilere sahip olupbu konuda tezler hazırlamıs olan EyLem Korkamaz'ın calısmalarını takip ederek montessorinin taa içinde buldum kendimi...:) İngilizce kaynaklarda var ama bn ingilizce konusundapek basarılı olmadığım için inceleyemedim. Eylem Korkmaz'ın haberdar ettiği bir cok egitim ve konferans var bu konu ile ilgili İstanbul'da.. Amabiz İstanbul'da olmadığımız için cok istesek de buralarda bulunamadık..:( Okulumumzdaki ana sınıfı öğretmenimizlede konustuk bu konuyu.. Ve diğer bir anasınıfıarkadasım Neslihan'la o da su an ana sınıfında uygulanan müfredattan pek hosnut deiL.;) Montessori hakkında güzel seyler anlattı konustuk..x) Montessori ile ilqili türkçe olarak yazılan bir kitap var elimde, yakında bir dergide cıkacak, çıktığımı bilmiyorum, sanırım şu an çeviri aşamasında elimdeki kitap HARİKA ÇOCUK NASIL YETİŞTİRİLİR Kendimi bildim bileli montesorri benim yaşam tarzım" diyen Tim Seldin'in harika çocuk nasıl yetiştirilir kitabı bu kitap sayesinde en azından şimdilik sorularımın bir çoğuna cevap bulabildim. Montessori nedir? Nasıl ortaya çıkmış, amaçları, felsefesi , kullanılan materyaller, düzen, oda , materyallerin birbir hangi zamanda nasıl uygulanacağını, dair resimlerde bu anlatımların desteklendiği harika bir kitap. Esra nın sitesinde etkinliklerin uygulanışı ile ilgili bir çok videolu site isimleri de var. Ama dili anlıyorsanız tabi. Anlamasanız da dili görüntülerden de anlayabiliyorsunuz az çok. Önce ne bu Montessori, kim? kitapta yazılanlara göre anlatayım...:) Bu yaklaşımın yaratıcısı 1870 yılında İtalya da doğan Marıa Montessori. Bu hanımefendi o zamanların tutucu İtalyasında ilk kadın doktor olmayı başarmış. Çocuklar için yararlı işler yapacağı muayeneye gelen fakir çocukları para almadan muayene etmesinden belliymiş. Bu muayenelerdeki çalışmalar sırasında her çocuğun farklı potansiyellere sahip olarak doğduklarını farketmiş. Çocukların bu potansiyellerinin hayatlarının ilk yıllarında çevrelerindeki yetişkinlerin doğru yönlendirmeleri sonucunda gelişebileceğini de ... Marıa Montessori bu fikrini ispatlamak için 1907 yılında bir kreşin idareciliğini üstlenmiş. Montessori kendi adını verdiği okullarını yaygınlaştırmak için bütün enerjisini harcamış hatta çok sevdiği doktorluk mesleğini bile bırakmış. Montessori Eğitimi : Montessori felsefesine dayanan bütüncül eğitim sistemi hemen hemen her konuya ve her duruma uyarlanabiliyor. Bu eğitimle çocuklara temizlik, tertip düzen, sorumluluk bilinci bağımsız kişilik , öz bakım becerileri, nezaket ve görgü kuralları, yemek masası hazırlanmasından servis edilmesine kadar daha bir çok becerinin edinilmesini sağlıyor. Öğrenmek için kritik dönemler olduğundan bahsediyor ve bu dönemleri şöyle sıralıyor Hareket Dönemi (0-1 yaş)
Dil Gelişimi (0-6 yaş) Küçük Objeler (1-4 yaş)
Nezaket Kuralları (2-6 yaş)
Yazı Yazma (3-4 yaş)
Düzenlilik (2-6 yaş)
Müzik (2-6 yaş) Tuvalet Eğitimi (18ay -2yaş) Okuma (3-5 yaş)
Uzamsal İlişkiler (4-6 yaş) Matematik (4-6 yaş)
Kritik dönemde farkında bile olmadan beynin çeşitli fonksiyonları gelişir. Fakat kritik dönemler geçicidir. Çocuk belirli bir yeteneğini kavrayıp öğrendiğinde bu yetenek ile ilgili kritik dönemin sonu gelmiş demektir. Eğer bu dönemde çocuk kendisine gerekli olan bilgiyi ve becereyi gözlem leyemezse yada uygulama fırsatı bulamazsa yitirecektir. Tabiki aynı yetenekleri ileriki dönemler de öğrenebilir. Ama bunun için uzun zamanlar azimle çalışması gerekebilir diyor kitap. Bu kritik dönem konusuna şahit olduğum için kesinlikle katılıyorum. Sınıfımda üç öğrenci okul öğrencisi eğitim almış. Diğerleri birinci ınıftan başlamış eğitimlerine çok basit belki, ama bir makas kullanma becerisini bile okul öncesinde eğitim almıs öğrencilrimde daha düzgün küçük el kasları belirtilen kritik dönemde kendi haline bırakıldığı için daha dengesiz ve dikkatsiz diğer öğrencilerimin.. Bu cok basit 1 örnek sadece...

Hiç yorum yok: